Wat is gezonde voeding? Tegenwoordig zie je soms door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel meningen, zoveel experts - en iedereen zegt iets anders.

Wat is gezonde voeding? Tegenwoordig zie je soms door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel meningen, zoveel experts – en iedereen zegt iets anders. Wel of geen gluten? Is yoghurt nu goed voor je of juist niet? En is suiker nou echt zo ongezond?

Er zijn ook gewoon veel verschillende “kampen” in voedingsland. Zelf ben ik orthomoleculair voedingsadviseur en ik geloof heel erg in die voedingsfilosofie. Ik ervaar dat het werkt – dat is voor mij het krachtigste bewijs. Ik volg ook de onderzoeken die gedaan worden in de reguliere voedingswetenschappen. Vaak lees ik harde “tegen” standpunten.. Bijvoorbeeld dat superfoods een marketingstunt zijn. Of dat voedingssupplementen onzin zijn – we zouden ze helemaal niet nodig hebben. Alles valt te onderbouwen, maar waar het om gaat is; wat werkt voor jou?

Voor mij is gezonde voeding een heel breed begrip. Jezelf op een gezonde manier voeden gaat voor mij in eerste instantie over energie, voedingsstoffen, balans en mindset. Een paar basisprincipes die helemaal niet zo ingewikkeld zijn. 

Voeden in plaats van vullen

Bepaalde voeding vult je lichaam alleen – voor een kort moment. Vulling in plaats van voeding. Dit soort voeding kost je lichaam energie. Het zijn meestal bewerkte voedingsmiddelen. Andere voeding geeft je lichaam energie; groenten, fruit, volkoren granen, eiwitten en gezonde vetten. Dit zijn vooral de onbewerkte voedingsmiddelen. Eigenlijk is het zo simpel. Je kan in details treden over het wel/niet goed zijn van bijvoorbeeld gluten en lactose – maar dit is de basis. Eet zoveel mogelijk voeding in plaats van vulling; onbewerkte voedingsmiddelen. Bij voorkeur biologisch en in het seizoen.

Variatie

Je lichaam en je brein hebben talloze verschillende voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Alleen al je brein heeft maar liefst 45 (!) voedingsstoffen nodig om je breinbalans te bewaken en je hersencapaciteit te versterken. Een eenzijdig voedingspatroon kan op de lange termijn tot een tekort aan bepaalde voedingsmiddelen leiden. Probeer daarom zoveel mogelijk te variëren. Eet niet iedere dag hetzelfde en probeer zoveel mogelijk verschillende kleuren op je bord te krijgen. “Eat the rainbow” – hoe leuk is dat?

Balans

Ik weet heel goed dat bepaalde producten minder goed zijn voor mijn gezondheid. Maar soms kies ik er bewust voor om ze wel te eten. Ik ben bijvoorbeeld gek op friet met mayo, naturel chips en drop. Toen ik mijn eigen voedingspatroon onder de loep nam, was het voor mij overduidelijk dat ik voor een lange termijn-verandering wilde gaan. Echt een verandering in leefstijl. Daarom koos ik ervoor om mijzelf niets te verbieden, maar wel heel bewust keuzes te maken. Ik vond daardoor balans en het kost me tot op de dag van vandaag geen moeite om anders te eten dan ik ooit deed. 

Mindset

Tot slot is jouw mindset over voeding ook bepalend voor het behouden van die gezonde balans. Helpt het als jij jezelf alles ontzegt en als jij je steeds schuldig voelt wanneer je iets “ongezonds” eet? In sommige gevallen kan het nodig zijn om een tijdje wel wat strenger voor jezelf te zijn. Bijvoorbeeld als je echt moet afvallen om gezondheidsredenen. Maar in de basis geldt steeds; voed jezelf met een positieve en ondersteunende mindset. Daarmee win je het meeste op de lange termijn. 

Laat jezelf niet ondersneeuwen als het gaat om wat wel of niet gezonde voeding is. Wat werkt voor jou is hoe dan ook persoonlijk. Als je daar echt meer over wilt weten, dan is een individueel traject bij een professional de beste optie. Begin zelf eerst met deze vier basisprincipes – dan kom je al een heel eind.

Interessant artikel? Deel het bericht met bekenden.

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

Banana Bread

Ik heb al heel veel recepten voor bananenbrood voorbij zien komen en geprobeerd. Dit is mijn favoriet. Simpel, snel en voedzaam. 

Homemade Granola

Ik maak dit heel erg vaak en het is zo simpel. Oké…een pak uit de supermarkt pakken is misschien nog simpeler, maar als je een klein beetje moeite doet, heb je echt binnen no time zelf lekkere en voedzame granola gemaakt.

Brain Balance: de zeven pijlers

Hoe kan je jouw brein in balans brengen? En waarom is het nodig om je brein in balans te brengen? Aan de hand van de zeven brain balance pijlers geef ik je antwoord op deze vragen.

Download hier de Nourish Inspiration Guide

Ik geef je een kijkje in mijn keuken door kennis te delen over het voeden van je body, mind & soul. Als je snapt hoe het werkt, maak je makkelijker bewuste keuzes voor een gezonde leefstijl. Je krijgt praktische tips die je direct kan toepassen. Laat je inspireren om goed voor jezelf te zorgen!

Laten we kennismaken

Een online kennismaking van 15 minuten. Vraag mij alles wat je wilt weten en kijk of het klikt. Ontdek of The Nourish Company bij je past! Om ons gesprek voor te bereiden stel ik jou graag alvast een aantal vragen.