Hoe kan je jouw brein in balans brengen? En waarom is het nodig om je brein in balans te brengen? Aan de hand van de zeven brain balance pijlers geef ik je antwoord op deze vragen.

Hoe kan je jouw brein in balans brengen? En waarom is het nodig om je brein in balans te brengen? Aan de hand van de zeven brain balance pijlers geef ik je antwoord op deze vragen.

Breinkennis

Weten hoe je brein werkt, helpt om je leefstijl te veranderen. Je brein bepaalt hoe jij denkt, voelt en handelt. Als jij je leefstijl wilt veranderen is het dus heel erg behulpzaam om te snappen hoe dit denken, voelen en handelen vanuit je brein wordt aangestuurd. In ons dagelijks leven gebeurt 95% op de automatische piloot – via ons onderbewustzijn. Slechts 5% sturen we bewust aan. 

In de loop der jaren is jouw brein op een bepaalde manier geprogrammeerd. Door je opvoeding, scholing, omgeving en levensgebeurtenissen is een soort handboek in jouw brein ontstaan op basis waarvan jij naar de wereld kijkt en reageert op wat er om jou heen gebeurt. Programmeringen kunnen heel behulpzaam zijn, maar ze kunnen ook in de weg zitten. Het mooie nieuws is; jouw brein is neuroplastisch en kan veranderen – dus ook jouw programmeringen kunnen veranderen. Hoe? Dat leer je door breinkennis op te doen. 

De overige zes pijlers gaan over elementen die van belang zijn om je brein in balans te brengen. Waarom is dat nodig? Omdat ons brein niet gemaakt is voor de overload aan informatie die wij tegenwoordig te verwerken krijgen. Ons brein is in de afgelopen 100 jaar niet veranderd, onze omgeving juist enorm. Het is dus niet zo gek dat er tegenwoordig zo veel stress-gerelateerde klachten zijn en dat neurodegeneratieve ziekten zorgwekkend toenemen. Je brein heeft meer rust en balans nodig – de volgende elementen zijn hierbij van groot belang. 

Beweging

Brein en beweging zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het is voor je brein nodig dat jij beweegt. Regelmatig bewegen zorgt in je brein voor nieuwe hersencellen, verbindingen en de aanmaak van geluksstoffen. Een groot deel van je hersencellen – maar liefst driekwart – is betrokken bij beweging en zorgt ervoor dat je beweegt zoals jij wilt. Als jij actief bent, zijn je hersenen dus actief. 

Brain Food

Je brein heeft de juiste voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Voedingsstoffen worden eerst opgenomen door het lichaam via het spijsverteringsstelsel en komen daarna in de bloedbaan terecht. Vanuit daar worden ze getransporteerd naar de verschillende weefsels, inclusief de hersenen. De hersenen nemen dus op wat “overblijft” na de spijsvertering. Als je onvoldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt, kunnen er tekorten ontstaan – zeker als het gaat om het functioneren van de hersenen. 

Slaap

Als je slaapt, herstel je – niet alleen fysiek, maar ook geestelijk en emotioneel. Gedurende de nacht verwerken en ordenen je hersenen alle gebeurtenissen van de dag. Belangrijke informatie gaat in de nacht naar je langetermijngeheugen. Emotioneel doet een goede nachtrust ook wonderen – je bent minder prikkelbaar en stressbestendiger als je goed slaapt. 

Stress 

We zijn gemaakt om met stress om te kunnen gaan. Stress is zelfs goed – zolang het maar kort duurt. Het helpt je om te kunnen overleven, te presteren en je verder te ontwikkelen. Het probleem vandaag de dag is alleen dat veel mensen voortdurend stress ervaren. Daar is ons systeem niet voor gemaakt en daarom lopen we daar letterlijk op leeg. Langdurige stress kan leiden tot een heel uitgebreid scala aan klachten – je brein kan zelfs krimpen door de schadelijke gevolgen van langdurige stress. 

Ontspanning

Ons brein heeft het nodig om te kunnen ontspannen – de tegenhanger van stress. Juist door ontspanning kunnen we de keten van lange termijn stress doorbreken. Ontspanning is nodig om zowel mentaal als fysiek op te laden. Tegenwoordig denken we vaak ontspanning te vinden in het gebruik van een (beeld)scherm, maar jouw hersenen registreren dit niet als ontspanning. Ze zijn nog steeds druk bezig om alle informatie te verwerken. Kies voor yoga, meditatie, tijd in de natuur en slaap om je hersenen echt rust te geven. 

Omgeving

Hoe het met jou en jouw brein gaat, wordt tot slot ook voor een groot deel ook bepaald door jouw omgeving. Waar je woont, wat voor werk je doet, je opvoeding, de banden met familie en vrienden – allemaal elementen die van invloed zijn op jouw brein programmeringen. Ze kunnen belemmerend of juist ondersteunend werken – afhankelijk van hoe jij vanuit jouw unieke persoonlijkheid verder wil groeien en ontwikkelen. 

Interessant artikel? Deel het bericht met bekenden.

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

Banana Bread

Ik heb al heel veel recepten voor bananenbrood voorbij zien komen en geprobeerd. Dit is mijn favoriet. Simpel, snel en voedzaam. 

Gezonde voeding: 4 basisprincipes

Wat is gezonde voeding? Tegenwoordig zie je soms door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel meningen, zoveel experts – en iedereen zegt iets anders.

Homemade Granola

Ik maak dit heel erg vaak en het is zo simpel. Oké…een pak uit de supermarkt pakken is misschien nog simpeler, maar als je een klein beetje moeite doet, heb je echt binnen no time zelf lekkere en voedzame granola gemaakt.

Download hier de Nourish Inspiration Guide

Ik geef je een kijkje in mijn keuken door kennis te delen over het voeden van je body, mind & soul. Als je snapt hoe het werkt, maak je makkelijker bewuste keuzes voor een gezonde leefstijl. Je krijgt praktische tips die je direct kan toepassen. Laat je inspireren om goed voor jezelf te zorgen!

Laten we kennismaken

Een online kennismaking van 15 minuten. Vraag mij alles wat je wilt weten en kijk of het klikt. Ontdek of The Nourish Company bij je past! Om ons gesprek voor te bereiden stel ik jou graag alvast een aantal vragen.